תאונות עבודה

למה נפגע זכאי לפיצוי ממספר גופים ולא רק מביטוח לאומי?

במקרה של תאונת עבודה, המקום הראשון אליו פונה הנפגע למיצוי זכויות הינו המוסד לביטוח לאומי. אומנם מדובר ברגע משמעותי בו המוסד לביטוח לאומי מתחיל להזרים כספים בכיוון ההפוך, כלומר, מהכיס שלו לכיס שלכם, אך זהו לא סוף הסיפור.

חשוב לדעת כי אין מדובר במוסד יחיד שמחויב בתשלום פיצויי לנפגע תאונות עבודה.

מה היא תאונת עבודה?

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כתאונה שארעה תוך כדי ועקב עבודתו של הנפגע.

יוצא אפוא כי על מנת שתאונה תחשב לתאונת עבודה, צריכים להתמלא שני תנאים מצטברים. האחד - נדרש כי התאונה תתרחש במהלך שעות עבודתו של הנפגע. השני - קשר ישיר בין העבודה לבין הפגיעה.

על פי החוק, גם תאונה אשר ארעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של העובד מביתו לעבודה או בחזרה ממנה, תחשב לתאונת עבודה, והנפגע יוכל לדרוש מהמוסד לביטוח לאומי פיצוי בגינה.

על פי החוק, כל עובד מבוטח מפני פגיעות גוף אשר אירעו תוך כדי ועקב עבודתו על ידי המוסד לביטוח לאומי, ועל כן זכאי להגיש תביעה למוסד זה במקרה של פגיעה בעבודה.

האם זכויות בגין פגיעה בתאונת עבודה מגיעות רק לאזרחי ישראל?

קיים בציבור בלבול בין זכויות של נפגעי תאונות עבודה לזכויות של אנשים עם נכות כללית.

חשוב לדעת – נפגע בתאונת עבודה לא חייב להיות אזרח ישראלי כדי לקבל כספים מביטוח לאומי! ראו בעניין זה הוראות סעיף 79 המוזכר לעיל – הוא מדבר על שני תנאים שלא כוללים דרישה לאזרחות.

ילנה גומלסקי עו״ד

נפגעתי בתאונת עבודה. מה עלי לעשות?

• לדווח על התאונה למעסיק ולבקש ממנו לחתום על טופס ב"ל 250 המופנה לביטוח לאומי;

• לפנות לקבלת טיפול רפואי בבית חולים או בקופת החולים, לבקש לציין כי התאונה ארעה בזמן העבודה ולוודא שכך נרשם;

• אם היו עדים לתאונה, לדאוג לקבל את פרטיהם;

• לצלם את מקום התאונה (במידת האפשר);

• לא להזניח בדיקות וטיפולים רפואיים שנדרשו כתוצאה מהתאונה וכן לשמור את כל התיעוד הרפואי הקשור לפגיעה;

• לשמור תיעוד על הוצאות כספית תוצאת התאונה, דוגמת פינוי מד”א, קבלות על תרופות, ביקורים אצל רופאים, מוניות וכיו”ב;

• לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום תאונות עבודה.

במסגרת ייעוץ עם עורך דין שמתמחה בתחום תאונות עבודה תוכלו לדעת האם מגיע לכם פיצוי מגורמים נוספים. אילו גופים?

• המעביד - תאונה שארעה כתוצאה מרשלנות המעביד מזכה את העובד בפיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לו בתאונה.

• חברת ביטוח המבטחת את המעביד - בדרך כלל מעבידים מבטחים את עצמם מפני אחריות לנזקי גוף של עובדים. פוליסת ביטוח המכסה מקרים של תאונת עבודה יכולה משמעותית להקל על העובד הנפגע בקבלת פיצוי המגיע לו.

• ביטוח אובדן כושר עבודה שנערך לעובד במסגרת הביטוח הפנסיוני - ביטוח אובדן כושר עבודה הוא רכיב בקרן פנסיה או בביטוח המנהלים אשר נועד להבטיח תשלום קצבה חודשית למבוטח, וזאת במקרה שלא יוכל להמשיך לעבוד ולהתפרנס באופן מלא עקב מצבו הבריאותי. מצב בריאותי כתוצאה מתאונת עבודה מכוסה אף הוא בדרך כלל על ידי הפוליסה.

• ביטוח פרטי - מסגרת פוליסת ביטוח חיים, תאונות אישיות, נכות מתאונה, או כל פוליסה אחרת המכסה את המקרה ואת הנזק אשר אירע בגינו.

על מנת לקבל תמונה מלאה של זכויות המגיעות לכם - מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום נזיקין וביטוח, במועד הסמוך, ככל הניתן, למועד הפגיעה.